«Når foto møter treverk»
«Når foto møter treverk»
Del 1: Foto
Del 1: Foto
Denne oppgaven går ut på å arbeide og redigere bilde ved hjelp av digitale verktøy, og overføre et bilde på treverk. I del 1 skulle jeg ta bildeserier, kunst fotografi eller dokumentar fotografi.
Inspirasjon Kunst fotografi
![]() |
| Fotograf: ukjent Bilder:http://gallianmachi.blogspot.no/2013/09/pengambilan-foto-bulan-yang-kreatif.html |
På Pinterest fant jeg inspirasjon til kunst fotografi. Jeg
fikk inspirasjon fra de to første bildene, fordi de tar i bruk naturen i
fotografiene. På bildene ser månene ut som en ball og en stor lampe. Motivene
er tydelig iscenesatte. Jeg liker at bildene er mørke som gjør at det er lite
detaljer og at silhuettene kommer fram.
Inspirasjon dokumentar fotografi
![]() |
| Fotograf: Nick Turpin Bilder: http://www.notitleproductionfilms.com/getting-into-a-film-festival-5-easy-tips/ |
Dette er en bildeserie fra en nattbuss I London, fotografert
av Nick Turpin. Fotografiene viser forskjellige passasjerer som er på bussen.
Fotografiene uttrykker trøtthet, slitsomhet og en ro. Fotografiene gir et
innblikk i livene til flere forskjellige folk. Jeg fikk inspirasjon av de ved
at man får et innblikk i andres liv.
Ide og valg
Når jeg fant inspirasjon, fant jeg ut at jeg ville gå
videre med dokumentar fotografi. Jeg endte opp med dokumentar fotografi, fordi jeg
synes dokumentar fotografi kan bli veldig ekte og vise virkeligheten. Jeg hadde
også mest tilgang på områder og ting som kunne bli tatt bilde av, istedenfor å
f.eks. iscenesette motiver. Når jeg tok bilder hjemme, tok jeg bilder av det som
var rundt meg og i nærområdet. Ideen min var å skildre virkeligheten og fange
opp det som var rundt meg. Ut i fra at jeg var hjemme og hva som var tilgjengelig, lagde jeg et tankekart med enkle stikkord om ideen min.
Bildeserier
Ferdig bilde
Dette er mitt ferdige redigerte bilde. Dette er et dokumentar fotografi som er av farfar som jobber. Fotografiet viser et innblikk i hverdagslivet til farfar. Motivet er ikke iscenesatt, men er tatt i øyeblikket.
Jeg valgte dette fotografiet, fordi jeg likte komposisjonen i bildet. Farfar er plassert i det gylne snitt som gjør at han kommer i fokus. Fargene i fotografiet har en godt samspill som gjør motivet mer helhetlig. Veen som kommer ut til hjørnet bidrar til å skape en dybde. Jeg valgte å ha farger i fotografiet, fordi det gjenspeiler arbeidsgleden hans.
Når jeg tok bilde brukte jeg sportsmodusen på kameraet, fordi jeg tok bilde mens han jobbet og var i bevegelse.
Kameraet valgte disse innstillingene:
lukkertid: 1/1000 sek, blenderåpning: f/4,5 22mm og ISO: 250.
Jeg redigerte fotografiet i Photoshop. Jeg økte lysstyrken, kontrasten og metningen. Jeg redigerte bildet for å få det lysere og å få en større kontrast mellom fargene Jeg økte metningen for å få sterkere farger.
Del 2: Grafikk
I del 2 skulle jeg lage et monogram som skulle brukes til fotografiet mitt, slik at man ser at eieren av fotografiet er meg. Et monogram er en grafisk figur som er laget av bokstaver, vanligvis initialene til eieren sitt navn. Et monogram kan bestå av enten en enkelt bokstav eller flere, og kan i tillegg til bokstavene bestå av flere figurer.
Under er det bilder av alle de ulike monogrammene jeg lagde.
Navnet mitt er Kristin Tronrud, og jeg brukte derfor bokstavene K og T.
Jeg lagde monogram på Paint og prøvde å bruke både geometriske og organiske former. Jeg prøvde meg fram med forskjellige skrifttyper. Plasseringen av bokstavene og bruken av former, prøvde jeg meg fram til. Uttrykket på monogrammet ønsket jeg at skulle gjenspeile stilen min, som er ganske enkel.
Slik ble mitt valgte monogram:
Mitt ferdige monogram er enkelt og gir et rent og profesjonelt uttrykk. Man ser tydelig hvilke bokstaver det er, og det er derfor et monogram som er lett å huske. Monogrammet skal ikke være hovedfokuset på bildene mine, men kun som et lite monogram nederst i hjørnet som merker fotografiene mine som mine. Det er en av grunnene til at jeg valgte denne.
Mitt valgte monogram på foto:

Slik ble fotografiet mitt med monogrammet. Monogrammet er lite og plassert nederst i høyre hjørne. Jeg liker uttrykket til monogrammet mitt og at det ikke forstyrrer fotografiet. Med andre ord er jeg fornøyd med størrelsen, plasseringen og designet til monogrammet. Monogrammet kommer jeg til å bruke til mine fremtidige bilder.
Del 3: Praktikk
I denne delen skulle jeg overføre fotografiet mitt med monogrammet over på en treplate. Jeg startet derfor med å skrive ut bildet mitt speilvendt og i størrelse A3.
Deretter la jeg bildet ned mot treplaten. Jeg brukte en pensel og vann for å fukte bildets bakside. Jeg startet i midten og jobbet meg utover, samtidig som jeg passet på å unngå luftbobler. Når hele fotografiet er fuktet og er gjennomsiktig, skal det tørke i minimum fem timer, for å få et ordentlig resultat.
![]() |
Fuktig treplate
|
Her bruker jeg en pensel til å få på lakk-lim
Her bruker jeg en pensel og vann for å fukte fotografiet. Jeg startet i midten og jobbet meg utover med sirkelbevegelse.
|














Kommentarer
Legg inn en kommentar