«Når foto møter treverk»


«Når foto møter treverk»
Del 1: Foto
Denne oppgaven går ut på å arbeide og redigere bilde ved hjelp av digitale verktøy, og overføre et bilde på treverk. I del 1 skulle jeg ta bildeserier, kunst fotografi eller dokumentar fotografi.
Inspirasjon Kunst fotografi

  Fotograf: ukjent Bilder:http://gallianmachi.blogspot.no/2013/09/pengambilan-foto-bulan-yang-kreatif.html 


På Pinterest fant jeg inspirasjon til kunst fotografi. Jeg fikk inspirasjon fra de to første bildene, fordi de tar i bruk naturen i fotografiene. På bildene ser månene ut som en ball og en stor lampe. Motivene er tydelig iscenesatte. Jeg liker at bildene er mørke som gjør at det er lite detaljer og at silhuettene kommer fram.


Inspirasjon dokumentar fotografi
Fotograf: Nick Turpin Bilder: http://www.notitleproductionfilms.com/getting-into-a-film-festival-5-easy-tips/










Dette er en bildeserie fra en nattbuss I London, fotografert av Nick Turpin. Fotografiene viser forskjellige passasjerer som er på bussen. Fotografiene uttrykker trøtthet, slitsomhet og en ro. Fotografiene gir et innblikk i livene til flere forskjellige folk. Jeg fikk inspirasjon av de ved at man får et innblikk i andres liv.

Ide og valg

Når jeg fant inspirasjon, fant jeg ut at jeg ville gå videre med dokumentar fotografi. Jeg endte opp med dokumentar fotografi, fordi jeg synes dokumentar fotografi kan bli veldig ekte og vise virkeligheten. Jeg hadde også mest tilgang på områder og ting som kunne bli tatt bilde av, istedenfor å f.eks. iscenesette motiver. Når jeg tok bilder hjemme, tok jeg bilder av det som var rundt meg og i nærområdet. Ideen min var å skildre virkeligheten og fange opp det som var rundt meg. Ut i fra at jeg var hjemme og hva som var tilgjengelig, lagde jeg et tankekart med enkle stikkord om ideen min.
















Bildeserier

















Ferdig bilde


Dette er mitt ferdige redigerte bilde. Dette er et dokumentar fotografi som er av farfar som jobber. Fotografiet viser et innblikk i hverdagslivet til farfar. Motivet er ikke iscenesatt, men er tatt i øyeblikket.

Jeg valgte dette fotografiet, fordi jeg likte komposisjonen i bildet. Farfar er plassert i det gylne snitt som gjør at han kommer i fokus. Fargene i fotografiet har en godt samspill som gjør motivet mer helhetlig. Veen som kommer ut til hjørnet bidrar til å skape en dybde. Jeg valgte å ha farger i fotografiet, fordi det gjenspeiler arbeidsgleden hans.

Når jeg tok bilde brukte jeg sportsmodusen på kameraet, fordi jeg tok bilde mens han  jobbet og var i bevegelse.
Kameraet valgte disse innstillingene:
lukkertid: 1/1000 sek, blenderåpning: f/4,5 22mm og ISO: 250.

Jeg redigerte fotografiet i Photoshop. Jeg økte lysstyrken, kontrasten og metningen. Jeg redigerte bildet for å få det lysere og å få en større kontrast mellom fargene Jeg økte metningen for å få sterkere farger.

Del 2: Grafikk

I del 2 skulle jeg lage et monogram som skulle brukes til fotografiet mitt, slik at man ser at eieren av fotografiet er meg. Et monogram er en grafisk figur som er laget av bokstaver, vanligvis initialene til eieren sitt navn. Et monogram kan bestå av enten en enkelt bokstav eller flere, og kan i tillegg til bokstavene bestå av flere figurer.
Under er det bilder av alle de ulike monogrammene jeg lagde.



Navnet mitt er Kristin Tronrud, og jeg brukte derfor bokstavene K og T.
Jeg lagde monogram på Paint og prøvde å bruke både geometriske og organiske former. Jeg prøvde meg fram med forskjellige skrifttyper. Plasseringen av bokstavene og bruken av former, prøvde jeg meg fram til. Uttrykket på monogrammet ønsket jeg at skulle gjenspeile stilen min, som er ganske enkel.
Slik ble mitt valgte monogram: 
Mitt ferdige monogram er enkelt og gir et rent og profesjonelt uttrykk. Man ser tydelig hvilke bokstaver det er, og det er derfor et monogram som er lett å huske. Monogrammet skal ikke være hovedfokuset på bildene mine, men kun som et lite monogram nederst i hjørnet som merker fotografiene mine som mine. Det er en av grunnene til at jeg valgte denne.

Mitt valgte monogram på foto:

Slik ble fotografiet mitt med monogrammet. Monogrammet er lite og plassert nederst i høyre hjørne. Jeg liker uttrykket til monogrammet mitt og at det ikke forstyrrer fotografiet. Med andre ord er jeg fornøyd med størrelsen, plasseringen og designet til monogrammet. Monogrammet kommer jeg til å bruke til mine fremtidige bilder.  


Del 3: Praktikk

I denne delen skulle jeg overføre fotografiet mitt med monogrammet over på en treplate. Jeg startet derfor med å skrive ut bildet mitt speilvendt og i størrelse A3.
Treplaten fuktet jeg med vann, før jeg brukte en pensel til å dekke treplaten, siden til treplaten som fotografiet skulle på, med lakk-lim (Golden Gel mediums). Lakk-limet skal være på hele siden, treplaten skal få et rosaskjær i seg av limet. Jeg dyppet også penselen i vann, fordi det gjorde det lettere å få på lakk-limet på treplaten.

Deretter la jeg bildet ned mot treplaten. Jeg brukte en pensel og vann for å fukte bildets bakside. Jeg startet i midten og jobbet meg utover, samtidig som jeg passet på å unngå luftbobler. Når hele fotografiet er fuktet og er gjennomsiktig, skal det tørke i minimum fem timer, for å få et ordentlig resultat.

Fuktig treplate




















Her bruker jeg en pensel til å få på lakk-lim



Her bruker jeg en pensel og vann for å fukte fotografiet. Jeg startet i midten og jobbet meg utover med sirkelbevegelse.









Etter platen hadde tørket, brukte jeg en svamp med vann for å få bort arket. Sverten fra arket skulle trekkes inn i platen, sånn at motivet skulle bli overført på treverket. Dette fungerte dårlig og motivet satt seg ikke fast på treverket. Dette kan kanskje ha skjedd på grunn av feil mengde vann og lakk-lim.





















































På grunn av at resultatet ikke ble bra, gjorde vi flere utprøvinger ved å teste ut to andre lakk-lim og en annen metode. Jeg kopierte samme fotografi i A5, to stykker. Jeg brukte baksiden på treplaten til å teste. Først fuktet jeg treplaten med en våt svamp. Det første lakk-limet "lim lak vandbasert" spredde jeg litt ut med en pensel, før jeg tok fotografiet ned mot treplaten.  Jeg brukte en liten pappbit til å spre limet og feste fotografiet til treplaten. Deretter tørket jeg bort limet som kom ut på siden av fotgrafiet. Det er viktig å passe på at det ikke kommer lakk-lim på overflaten av fotografiet. Det samme gjorde jeg med et annet lakk-lim "Varnish-glue" fra Panduro. Disse skal også tørke i minst fem timer. 

Når de har tørket skal jeg bruke en våt svamp, og forsiktig bruke hendene til å gni bort arket. Når arket er helt fjernet, skal jeg tørke platen (gjerne bruke hårføner) før jeg legger en hinne med lakk-lim over fotografiet for å forsegle det. Hvis jeg ønsker kan jeg skjære ut det beste fotografiet med en kontursag.

























Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sideblikk på design: "Mal meg bort"

Sideblikk på design: bordstaffeli