Sideblikk på design: "Mal meg bort"
«Mal meg bort»
Oppgaven «Mal meg bort» gikk ut på at vi skulle finne en
liten lapp av tekstil, og bruke denne lappen til å male en komposisjon på et
lerret. Lappen skal være en del av en komposisjon slik at den blir «malt bort».
I denne oppgaven skulle jeg teste ut bordstaffeliet jeg hadde laget i forrige
oppgave.Oppgaven sier at du skal starte med å tegne skisser hvor du finner ulike plasseringer til lappen og finner ulike komposisjoner. Utfordringen er å få den «malt bort» der den blir en del av utrykket og får en ny historie. Man skal velge å gå videre med en komposisjon og overføre den til et lerret som er 50x50cm.
Lappen:
Lappen jeg brukte er en lapp med brune organiske linjer, der hvor tykkelsen varierer. Fargen på lappen er en blå-grå, dus farge.
Lappen er plassert til venstre, litt over midten av lerretet. Lappen er dermed ikke plassert midt i sentrum, med i et sekundærområde. Plasseringen av lappen gjør at den ikke blir i hovedfokus, men fordi den ligger rundt det gylne snitt er den fortsatt litt sentralt plassert.
Motivutvikling:
I denne oppgaven la jeg vekt på at tekstillappen skulle være en del av en komposisjon, og ikke være i senteret av den.
Jeg tegnet to skisser, i skissen jeg endte opp med har jeg
fortsatt med de organiske linjene fra lappen. Jeg valgte å fjerne de rette
linjene i skissen på den endelige komposisjonen, fordi linjene ikke passet inn.
![]() |
| Fargeutprøving |
Maling/teknikk:
En malerisk kvalitet jeg har lagt vekt på er at strøkene
skal ha lik retning som formene. Det fremhever formene og forsterker retningen.
Maleriet mitt består av mange forskjellige blåfarger, det er
mørke og lyse partier i maleriet. Maleriet har slik som lappen, brune linjer
som definerer formene og flatene. Jeg brukte både stor og liten pensel. På noen flater malte jeg med flere tynne lag med maling opp på hverandre. Det gjør at man noen steder ser et skjær av underfargen. Noen partier brukte jeg utvannet maling, andre steder brukte jeg tykk maling. Varieringen av malingen gjorde at det ble en kontrast mellom overflatene.
Endelig komposisjon:
Den endelige komposisjonen min er en helhetlig komposisjon hvor lappen er en del av den. Fargene rundt lappen er ganske like fargen på lappen, som gjør at den bli «malt bort» i maleriet.
De forskjellige fargene på flatene og formene sammen med overlapping skaper en dybde i maleriet. Dybden gjør det mer levende og tredimensjonal. Fargene er i forskjellige toner av blå, som skaper kvalitetskontrast og lys-mørk kontrast, dette får også fram en spenningen.
Bruken av samme former skaper en gjentakelse. Gjentakelsen skaper en rytme og harmoni i komposisjonen. Jeg mener at maleriet mitt har en likevekt og balanse.
Hvis jeg skulle videreutviklet maleriet mitt, ville jeg variert de brune linjene i større grad. Linjene har litt variasjon, men kunne vært mer variert. For å skape en større spenning, kunne jeg gradert fargen i streken fra brun til oransje. Oransje fargen og blå fargene i resten av komposisjonen hadde fremhevet hverandre og maleriet ville ha fått et mer spenstig uttrykk.




Kommentarer
Legg inn en kommentar