Oppgave hus og folk
På nettet fant jeg eksempler fra andre og hvordan dem har jobbet. Disse linosnittene viser forskjellige uttrykk gjennom teknikken de har brukt. Jeg likte spesielt godt vinkelen de har. Vinkelen til det første linosnittet gjør at bygningen virker massiv og stor, som skaper et litt "skummelt" uttrykk. Jeg likte også godt komposisjonen til linosnitt nr. 2, fordi det gir et uttrykk av at bygningene er ustødige og at de skal falle sammen.

Bildet av bygningen jeg tok bearbeidet jeg i Photoshop og konverterte til svart-hvitt. Jeg redigerte det til jeg ble fornøyd, speilvendte det og tok utskrift av bildet. Ved hjelp av blåpapir overførte jeg motivet til en linoleumsplate.
Da motivet på linoleumsplaten var på plass, skulle jeg skjære i platen. Jeg skjæret bort det hvite som er på motivet mitt. Når man skjærer i platen er det viktig å huske på at det som skjæres bort ikke kommer med i motivet. Det er de opphøyde partiene som blir med i motivet og danner trykket. Redskapene jeg brukte var jern med ulike former på bladene, V-formet, U-formet og rett. U-jernet funket best for meg til å skjære detaljer.
Jeg lagde prøvetrykk hvor jeg vurderte hvor mye sverte jeg skulle valse på linoleumsplaten for å få et best mulig resultat. Etter jeg hadde lagd sort/hvitt trykk og trykt på forskjellige ark, lot jeg restene av sverten være igjen på linoleumsplaten, og svertet fargen rød på. Uttrykket fikk en fin rusten rødfarge.
Gjennom perioden når jeg trykte fikk jeg utfordringer med mengden sverte jeg brukte. På noen trykk brukte jeg for mye sverte, slik at sverten rant ned i sporene. Dette gjorde at uttrykket ikke ble like «rent». Andre ganger ble det for lite sverte, som medførte at trykket fikk partier som ble «kornete». Dette kan man se i utprøvingene mine.
J
Jeg valgte ut et svart-hvitt uttrykk og et farget uttrykk som mine ferdige arbeid. De ferdige grafiske trykkene har et røft uttrykk. Den rustne rødfargen passer godt sammen med det røffe uttrykket. Det røffe uttrykket er et resultat av hvordan jeg skjæret i linoleumsplaten. Det er mye detaljer i motivet, som får godt fram at det er en bygning. På bildet er bygningen geometrisk, mens på mine ferdige trykk er det også organiske former. Det geometriske og organiske skaper en fin kontrast. Vinkelen bilde er tatt fra gjør at motivet på trykkene virker massivt.
I oppgaven om hus og folk jobbet jeg med linosnitt, som er en
grafisk trykketeknikk. Oppgaven startet med å man skulle ta fotografier av ulike
bygninger. Bildene skulle vise forskjellige vinkler og ulike utsnitt. Bildet
jeg endte opp med var et bilde jeg tok i Oslo. Jeg valgte dette bildet, fordi
jeg liker vinkelen bildet er tatt fra og selve arkitekturen. Bygningen har fine detaljer, som
f.eks. søylene.
På nettet fant jeg eksempler fra andre og hvordan dem har jobbet. Disse linosnittene viser forskjellige uttrykk gjennom teknikken de har brukt. Jeg likte spesielt godt vinkelen de har. Vinkelen til det første linosnittet gjør at bygningen virker massiv og stor, som skaper et litt "skummelt" uttrykk. Jeg likte også godt komposisjonen til linosnitt nr. 2, fordi det gir et uttrykk av at bygningene er ustødige og at de skal falle sammen.

Bildet av bygningen jeg tok bearbeidet jeg i Photoshop og konverterte til svart-hvitt. Jeg redigerte det til jeg ble fornøyd, speilvendte det og tok utskrift av bildet. Ved hjelp av blåpapir overførte jeg motivet til en linoleumsplate.
Da motivet på linoleumsplaten var på plass, skulle jeg skjære i platen. Jeg skjæret bort det hvite som er på motivet mitt. Når man skjærer i platen er det viktig å huske på at det som skjæres bort ikke kommer med i motivet. Det er de opphøyde partiene som blir med i motivet og danner trykket. Redskapene jeg brukte var jern med ulike former på bladene, V-formet, U-formet og rett. U-jernet funket best for meg til å skjære detaljer.
Valsen er et viktig redskap som må brukes. Man bruker valsen
til å valse ut sverten på en glassplate, før man valser sverten på
linoleumsplaten. Det er viktig at man dekker hele platen med sverte, samtidig
som at man ikke må bruke for mye. Linoleumsplaten presses i en trykkpresse for
å få overført sverten til ark.
![]() |
Bilde av hvordan linoleumsplaten så ut etter den var utskjært
|
![]() |
| Utprøvinger |
![]() |
| Utprøvinger |
Jeg lagde prøvetrykk hvor jeg vurderte hvor mye sverte jeg skulle valse på linoleumsplaten for å få et best mulig resultat. Etter jeg hadde lagd sort/hvitt trykk og trykt på forskjellige ark, lot jeg restene av sverten være igjen på linoleumsplaten, og svertet fargen rød på. Uttrykket fikk en fin rusten rødfarge.
Gjennom perioden når jeg trykte fikk jeg utfordringer med mengden sverte jeg brukte. På noen trykk brukte jeg for mye sverte, slik at sverten rant ned i sporene. Dette gjorde at uttrykket ikke ble like «rent». Andre ganger ble det for lite sverte, som medførte at trykket fikk partier som ble «kornete». Dette kan man se i utprøvingene mine.
J
Jeg valgte ut et svart-hvitt uttrykk og et farget uttrykk som mine ferdige arbeid. De ferdige grafiske trykkene har et røft uttrykk. Den rustne rødfargen passer godt sammen med det røffe uttrykket. Det røffe uttrykket er et resultat av hvordan jeg skjæret i linoleumsplaten. Det er mye detaljer i motivet, som får godt fram at det er en bygning. På bildet er bygningen geometrisk, mens på mine ferdige trykk er det også organiske former. Det geometriske og organiske skaper en fin kontrast. Vinkelen bilde er tatt fra gjør at motivet på trykkene virker massivt.
Samme teknikk er gjentatt på hele bygningen som skaper en rytme. Himmelen har en annen tekstur enn resten av bygningen. Jeg brukte et U-jern og skjæret bort mesteparten av linoleumsplata, men lot litt stå igjen. At himmelen har et annet uttrykk enn resten gjør trykket mer spennende. Utrykket til himmelen kan gjøre at uttrykket ser litt gammelt ut, fordi teknikken jeg brukte på himmelen kan minne om et kortnete gammelt bilde.
De ferdige trykkene har en helhetlig komposisjon. De har et rent trykk, fordi jeg brukte passe mengde med sverte. Symmetrien i bygningen og proporsjonene til bygningen blir bevart i trykkene og skaper en balanse. Gjentakelse av linjer som går i samme retninger og geometriske former skaper en harmoni og ro i trykkene.
Felles komposisjon
Alle vi som har foto & grafikk skulle lage en felles komposisjon. Dette gjorde vi ved å bruke alle linoleumsplatene våre og trykke de sammen på et stort papir. Linoleumsplatene kunne vi skjære opp i flere biter, for eksempel skjære bort himmelen.
Først prøvde vi med ulike blåtoner, som skapte en fin helhet i komposisjonen.
Deretter la vi på oransje, som er komplementærfargen til blå. Komposisjonen ble mer spennende, komplementærfargene fremhever hverandre slik at de kommer tydelig fram.
Til slutt lagde vi to ulike komposisjoner, hvor vi brukte tilfeldige farger og hadde en litt tilfeldig plassering. Det resulterte i to morsomme komposisjoner som det er mye spenning i. Overlappingen på komposisjonen med grønn-fargene, skaper en helhet i komposisjonen.
Felles komposisjon
Alle vi som har foto & grafikk skulle lage en felles komposisjon. Dette gjorde vi ved å bruke alle linoleumsplatene våre og trykke de sammen på et stort papir. Linoleumsplatene kunne vi skjære opp i flere biter, for eksempel skjære bort himmelen.
Først prøvde vi med ulike blåtoner, som skapte en fin helhet i komposisjonen.
Deretter la vi på oransje, som er komplementærfargen til blå. Komposisjonen ble mer spennende, komplementærfargene fremhever hverandre slik at de kommer tydelig fram.
Til slutt lagde vi to ulike komposisjoner, hvor vi brukte tilfeldige farger og hadde en litt tilfeldig plassering. Det resulterte i to morsomme komposisjoner som det er mye spenning i. Overlappingen på komposisjonen med grønn-fargene, skaper en helhet i komposisjonen.










Kommentarer
Legg inn en kommentar