Oppgave menneskekropp og koldnål
Denne oppgaven gikk ut på å videreføre erfaringer fra krokitegning, prøve ut
ulike tegneteknikker og dyptrykk gjennom koldnål og få erfaring med å skape
egne, selvstendige uttrykk i grafikk.
Jeg utprøvde komposisjoner og tegnet mange skisser, og kom fram til den endelige komposisjonen min. Den endelige komposisjonen min er satt sammen av to skisser. Denne bearbeidet jeg, og speilvendte, for at det ferdige trykket skulle bli riktig.
Koldnål var det redskapet jeg måtte bruke for å risse inn motivet i pleksiglass-platen. Ut ifra hvor kraftig jeg ville ha dyptrykket måtte jeg justere presset på koldnålen.
Jeg brukte en valse til å dekke motivet i plastikkplaten med sverte. Dette må man gjøre for å få sverten ned i fordypningen i plata. Deretter brukte jeg avispapir og tarlatan for å slå av sverte på plata.
Når jeg lagde bakgrunnen brukte jeg også en valse for å få utover trykksverten på platen.
For å få den ferdige komposisjonen over på et ark, brukte jeg en trykkpresse for å få dyptrykket fra platene over på arket. Arket vi brukte er et trykkpapir for dyptrykk 300 gram. Arket skal være vått før det blir lagt i trykkpressen. Først tok jeg bakgrunnen i trykkpressen, slik at bakgrunnen ble overført til arket. Deretter tok jeg platen med motivet opp på arket med bakgrunnen, og tok den i trykkpressen.
Ferdig komposisjon:
Komposisjonen min består av to figurer som er tegnet ved tverrkontur. Det er en balanse i komposisjonen, fordi det er likevekt på begge sider. Proporsjonene er harmoniske i forhold til hverandre. Blikkfanget er bakhodet til den ene figuren som er plassert på den røde siden.
Figurene viser mye bevegelse alene og sammen med hverandre og skaper et dynamisk utrykk. Det er en liten overlapping, der den ene hånden overlapper den andre figuren sin arm. Overlapping gjør at de framtrer sammen og det viser en kontakt mellom figurene. Det er en gjentakelse i komposisjonen. De to figurene er av samme person, men med en annen stilling. Det skaper en gjentakelse i strekene og formen, som gir en fin helhet og rytme. De horisontale strekene under bena til figurene, markere at de står på bakken.
Det er en fargekontrast i bakgrunnen. Det er varm-kald kontrast hvor rødfargen kommer frem, mens grønnfargen virker litt lengre unna. Videre er det komplementærkontrast mellom rød og grønn, og de fremhever derfor hverandre. De er også en simultankontrast der forholdet mellom fargene skaper en fargebalanse.
Prosessen:
Jeg tok bilder av mennesker i
aktivitet, og tegnet deretter skisser av bildene. Jeg brukte ulike
tegneteknikker og tegneredskaper.Jeg utprøvde komposisjoner og tegnet mange skisser, og kom fram til den endelige komposisjonen min. Den endelige komposisjonen min er satt sammen av to skisser. Denne bearbeidet jeg, og speilvendte, for at det ferdige trykket skulle bli riktig.
Koldnål var det redskapet jeg måtte bruke for å risse inn motivet i pleksiglass-platen. Ut ifra hvor kraftig jeg ville ha dyptrykket måtte jeg justere presset på koldnålen.
![]() |
| Komposisjonen og prosessen med å bruke koldnål |
Jeg brukte en valse til å dekke motivet i plastikkplaten med sverte. Dette må man gjøre for å få sverten ned i fordypningen i plata. Deretter brukte jeg avispapir og tarlatan for å slå av sverte på plata.
![]() |
| Slik ser arbeidsbenken ut når man jobber med sverte |
Når jeg lagde bakgrunnen brukte jeg også en valse for å få utover trykksverten på platen.
![]() |
| Her bruker jeg en valse til å få utover trykksverten |
For å få den ferdige komposisjonen over på et ark, brukte jeg en trykkpresse for å få dyptrykket fra platene over på arket. Arket vi brukte er et trykkpapir for dyptrykk 300 gram. Arket skal være vått før det blir lagt i trykkpressen. Først tok jeg bakgrunnen i trykkpressen, slik at bakgrunnen ble overført til arket. Deretter tok jeg platen med motivet opp på arket med bakgrunnen, og tok den i trykkpressen.
Til slutt ble sluttproduktet lagt
til press, siden arket er vått.
![]() |
| Dette er den ferdige komposisjonen min |
Ferdig komposisjon:
Komposisjonen min består av to figurer som er tegnet ved tverrkontur. Det er en balanse i komposisjonen, fordi det er likevekt på begge sider. Proporsjonene er harmoniske i forhold til hverandre. Blikkfanget er bakhodet til den ene figuren som er plassert på den røde siden.
Figurene viser mye bevegelse alene og sammen med hverandre og skaper et dynamisk utrykk. Det er en liten overlapping, der den ene hånden overlapper den andre figuren sin arm. Overlapping gjør at de framtrer sammen og det viser en kontakt mellom figurene. Det er en gjentakelse i komposisjonen. De to figurene er av samme person, men med en annen stilling. Det skaper en gjentakelse i strekene og formen, som gir en fin helhet og rytme. De horisontale strekene under bena til figurene, markere at de står på bakken.
Det er en fargekontrast i bakgrunnen. Det er varm-kald kontrast hvor rødfargen kommer frem, mens grønnfargen virker litt lengre unna. Videre er det komplementærkontrast mellom rød og grønn, og de fremhever derfor hverandre. De er også en simultankontrast der forholdet mellom fargene skaper en fargebalanse.




Kommentarer
Legg inn en kommentar